NIEUWS

Bandenmontage / wissel met en zonder montagestraat; wat is uit onze praktijktest gebleken?

Voorkom één van de meest voorkomende rugklachten door het invoeren van een montagestraat voor bandenwissels.

Wanneer het gaat over montagestraten voor banden worden er vaak twee argumenten gebruikt: tijdwinst en ergonomie. Oftewel, monteren met een bandenmontagestraat gaat sneller en brengt minder lichamelijke belasting met zich mee. Wij van CBX Nederland B.V. hebben de proef op de som genomen en middels een test de effecten van de montage straat onderzocht!

Hoe zijn we te werk gegaan?

We hebben de veel voorkomende activiteit tijdens de winter- / zomerwissel stap voor stap uitgevoerd. Dit betekent op hoofdlijnen: de vier wielen van de auto worden gedemonteerd, hierna worden de winterbanden van de velg verwijderd en worden de zomerbanden gemonteerd. De zomerbanden worden uiteraard gebalanceerd. De laatste stap is natuurlijk het monteren van de wielen op de auto.

Deze werkzaamheden hebben we twee keer uitgevoerd: één keer gebruikmakend van de bandenmontagestraat, en één keer op de meer ‘klassieke’ wijze zonder de montagestraat. Hierbij letten we op de twee argumenten voor het gebruik van de montagestraat: ergonomie en tijdswinst.

Wat hebben we gemeten en bijgehouden tijdens de bandenwissels?

De tijd was uiteraard eenvoudig te meten. We gebruikten daarvoor een stopwatch-app op onze smartphone en we hebben bij beide wissels de tijd die nodig was voor de complete wissel gemeten.

Wat ergonomie betreft baseerden we ons daarbij op gegevens van STEP Nederland, een organisatie die zich dagelijks bezig houdt met een juiste werkhouding en VACO lid is. We maakten gebruik van het stoplichtsysteem. Groen betekent daarbij uiteraard ‘goed’, oranje betekent ‘let op, mogelijke overbelasting’ en rood staat voor ‘gevaarlijke overbelasting’.

Wanneer er voorover gebogen gewerkt of zwaar getild moest worden classificeerden we het als een ‘rode’ situatie. Lichtelijk gebogen werken classificeerden we als ‘oranje’.

‘Klassieke’ manier van wisselen

Johan, onze monteur, scoorde tijdens de wissel zonder montagestraat al snel een aantal rode ‘ergonomie’ punten. Bijvoorbeeld tijdens het afdrukken van de hielen moest hij constant voorover gebogen staan. Na het afdrukken moest Johan het zware wiel op de montagetafel van de banden demontage machine tillen. Nadat de winterband vervangen was door de zomerband moest Johan het wiel weer van de montagetafel af tillen en op de as van de wiel balanceer machine tillen.

Zeker één vijfde van de tijd stond Johan in een ‘rode’ werkhouding te werken. Daarnaast waren er ook een groot aantal ‘oranje’ punten te bekennen.

‘Montagestraat’ manier van wisselen

Na de ‘klassieke’ wissel, zonder montagestraat ging Johan dezelfde klus klaren maar nu gebruikmakend van de bandenmontagestraat. Het verschil in ons ergonomie stoplicht systeem was enorm. Johan scoorde bijna geen ‘rode’ punten meer en aanzienlijk minder ‘oranje’ punten.

De enige handeling waarbij Johan nog ‘rode’ / ‘oranje’ punten scoorde was bij het demonteren en monteren van de wielen. Deze werden op werkhoogte gedemonteerd en gemonteerd, maar werden door Johan eerst op de grond gelegd. Daarna tilde hij de wielen weer op om deze naar de montagelijn te brengen.

Blijf in een gezonde werkhouding staan met de wieltrolley en wiellift

Ergonomie kan extra worden geoptimaliseerd door gebruik te maken van een wiellift, waardoor al het zware til- en bukwerk achterwege kunnen blijven. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de wieltrolley waarmee met de montagestraatlift de wielen op werkhoogte worden gebracht.

Johan was zeer positief en tevreden over het werken met de montagestraat. We vroegen hem zijn tevredenheid te scoren op een 10 puntenschaal, waarbij een tien punten score als zeer zwaar werk werd ervaren. Hij schatte het werk op de ‘klassieke montage wissel en montage manier in op een acht in. De wissel en montage van de wielen met behulp van de bandenmontagestraat beoordeelde hij met een drie.

Maar werkt het ook sneller?

Het argument ‘tijdwinst’: hebben we een tijdwinst kunnen constateren door gebruik te maken van de bandenmontagestraat? Zeker weten. Door gebruik te maken van de montagestraat bleek namelijk dat we een tijdswinst van maar liefst 23% konden boeken ten opzichte van de ‘klassieke bandenwissel’. De tijdwinst werd voornamelijk geboekt doordat zware wielen niet iedere keer opgepakt en verplaatst hoefden te worden naar de individuele machines. Ook boekten we tijdwinst door het volautomatisch oppompen van de banden met de geïntegreerde pompunit.

Uw volgende stap?

Met de aanschaf van de bandenmontagestraat boekt u dus veel voordelen. Dat hebben wij met onze test duidelijke kunnen aantonen. Goed om nog even te benadrukken is dat een heel belangrijk voordeel van het werken met de bandenmontagestraat kan worden bereikt. Met name door een  optimale toepassing van de bandenmontagestraat wordt het risico op uitval van personeel met fysieke klachten ook sterk gereduceerd. Zoals u weet veroorzaakt uitval voor u als werkgever direct vermindering van productiviteit en eventueel bijkomende kosten.

Om acceptatie van de nieuwe manier te stimuleren adviseren wij overigens om samen met aanschaf van de apparatuur ook een  training (houding & machine) voor en met het personeel te organiseren.

Natuurlijk nemen wij graag met u de persoonlijke voordelen voor u en uw medewerkers door. Neem contact op met CBX Nederland via verkoop@cbx-nederland.nl of 0345 – 580.670.

0
Volg ons!

Helaas: Deze pagina is nog niet beschikbaar. Houd onze site in de gaten, wij werken er aan!