Het hoe en waarom van ADAS kalibratie
Het is in alle vakbladen een hot topic en er wordt momenteel veel over geschreven: ADAS. Steeds meer auto’s worden er mee uitgerust; tegen volgend jaar is 40% van alle auto’s op de weg uitgerust met minimaal 2 ADAS systemen. Sterker nog: het doel van de EU is dat vanaf 2022 nieuwe auto’s verplicht uitgevoerd zijn met bepaalde ADAS systemen.
Er zijn nu al veel nieuwe auto’s die voorzien zijn van één of meerdere ADAS systemen. Als het aan de EU ligt worden deze systemen zelfs een vereiste op zeer korte termijn. Zoals het er nu uitziet zullen vanaf 2022 de volgende ADAS systemen op de auto moeten zitten:
- Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen (DMS)
- Rijbaanondersteuning (LDW of LKA)
- Parkeersensoren
- Noodremsysteem (AEB)
- Achteruitrijcamera
- Intelligente snelheidsbegrenzer
- Tevens voorbereidingen voor een alcoholslot
Zoals je hierboven leest vliegen de termen en afkortingen je al om de oren. Deze termen en de betekenis van ADAS zijn bij de meeste consumenten niet eens bekend. Ondertussen is de garagist steeds meer op de hoogte over wat ADAS betekent. Echter is de kennis over ADAS in de regel nog redelijk beperkt. We leggen u uit hoe ADAS kalibratie in zijn werk gaat en wat de valkuilen zijn.
Wat betekent nu ADAS precies?
ADAS is hot en er wordt het nodige over geschreven. Helaas worden er ook wel eens dingen geschreven over ADAS kalibratie die niet kloppen. Ook is het niet altijd helder wat ADAS nu precies betekent en wat het doet. Allereerst dan de betekenis van het woord ADAS. De afkorting ADAS betekent feitelijk ‘Advanced Driver Assistance Systems’.
Systemen dus, niet één systeem. ADAS is dan ook een verzamelnaam voor een aantal systemen die de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden , maar bijvoorbeeld ook tijdens het parkeren. Vaak zijn er al meerdere verschillende ADAS systemen op het voertuig, die met elkaar samenwerken.
Een voertuig kan uitgerust zijn met 1, 2 of 10 ADAS systemen, ieder met zijn eigen functie. Een aantal systeem zijn voornamelijk waarschuwend zoals Blind Spot Detection, andere systemen grijpen ook daadwerkelijk autonoom in zoals Autonomous Emergency Braking.
Het voornaamste doel van ADAS systemen is het verhogen van de veiligheid, maar ook het voorkomen van parkeerschade is een kenmerk van ADAS systemen. Je merkt ook dat mensen er steeds meer op gaan vertrouwen en zelf minder alert zijn. Reden te meer om zeker te zijn dat de systemen naar behoren werken. De noodzaak van ADAS kalibratie lijkt duidelijk, welke systemen zijn er zoal?
Een overzicht van de ADAS sensoren op een voertuig en haar toepassing:
Waarom is ADAS kalibratie belangrijk?
ADAS is sterk afhankelijk van de sensoren die deze systemen voorzien van informatie over wat er rond het voertuig gebeurt. De meest voorkomende sensoren zijn radars, ultrasone sensoren en camera’s. Sommige systemen vertrouwen op een enkele sensor, sommige op meer. Voor een juiste werking van deze systemen moeten de sensoren in bepaalde gevallen gekalibreerd worden. ADAS kalibratie kan in sommige gevallen het verschil tussen leven en dood betekenen.
Een situatie waarin van meerdere sensoren gebruik wordt gemaakt wordt ‘fusie’ genoemd. Laten we dit scenario nemen: Na een aanrijding brengt een automobilist zijn voertuig naar zijn reparateur, met het vertrouwen dat de reparatie goed en kundig gebeurt.
Op de terugweg blijkt de Dode Hoek Detectie niet te werken waardoor een nieuwe aanrijding met een voertuig plaats vindt en er wederom schade is.
Dit is nog maar een simpel voorbeeld. Hetzelfde scenario kan worden toegepast op een defect collision warning systeem, adaptieve cruise control, voetgangerdetectie aan de achterzijde, het noodremsysteem en andere rijhulpsystemen die niet goed gekalibreerd zijn tijdens een reparatie aan de carrosserie of het vervangen van een voorruit. Er is geen enkele twijfel dat een hedendaagse reparateur, of het nu een autoschade bedrijf of regulier autobedrijf, ruitspecialist of carrosseriebedrijf is, kennis, gereedschap en goede partners ten aanzien van ADAS systemen moet hebben.
De juiste ADAS kalibratie is essentieel omdat mensen op deze systemen rekenen om de inzittenden van het voertuig en andere weggebruikers veilig te houden. Uw klanten zijn steeds meer afhankelijk (op een positieve manier) geworden van hun camera’s aan voor- en achterzijde, dode hoek monitors en lane departure systemen.
Wanneer een moderne bestuurder achter het stuur van een auto gaat zitten, vertrouwt diegene op de veiligheidssystemen van die auto. Heden ten dage is de juiste kalibratie van een ADAS systeem doorslaggevend voor voertuigveiligheid. De meeste ADAS sensoren vereisen een nauwkeurige kalibratie. Houd er rekening mee dat een sensor in het voertuig die ook maar marginaal verkeerd uitgelijnd is al kan leiden tot compleet verkeerde informatie komende vanaf die sensor.
Wanneer een ADAS systeem niet goed gekalibreerd is verliest het niet alleen zijn werking, maar kan zelfs nog gevaarlijk zijn ook! Zeker als we er op vertrouwen. Belangrijk is dus dat het systeem op een goede manier gekalibreerd wordt.
Waarom ADAS kalibratie uitvoeren met TECO ProAdas?
ProAdas is een door Nexion ontwikkeld universeel kalibratiesysteem om controle en kalibratie uit te kunnen voeren op ADAS systemen van personenvoertuigen. Allereerst is belangrijk dat een dergelijk systeem in elk geval altijd de kalibratie uitvoert volgende de voorschriften van de fabrikant.
U bent er altijd zeker van dat u de kalibratie op de juiste manier heeft uitgevoerd. Daarnaast maakt dit systeem gebruik van een heel precies meetsysteem door middel van uitlijnkoppen en draadloze afstand sensoren. Al die informatie wordt op een zeer gebruiksvriendelijke manier gekoppeld aan de tablet, die alle informatie op 1 overzichtelijke manier weergeeft.
Door gebruik te maken van deze technieken gecombineerd hebben we een aantal grote voordelen ten opzichte van systemen die deze technieken niet gebruiken:
- Gebruiksgemak: door 1 persoon gemakkelijk en eenvoudig uit te voeren. (gepatenteerde technologie)
- Nauwkeurig: maximale precisie door gebruik te maken van uitlijnkoppen.
- Zekerheid: altijd volgens voorschrift van de fabrikant.
- Eenvoud: stap-voor-stap begeleiding van de kalibratieprocedure.
- Universeel: Toe te passen op een brug of ander vlak platform door eenvoudige correctiefactor toe te passen.
- Waterdicht rapport: Door de toepassing van de AllnOne software heeft de klant en verzekeraar een compleet rapport waarop staat vermeld (gepatenteerde technologie):
- Klant- en bedrijfsgegevens
- Uitlijning voertuig voor aanvang kalibratie
- Diagnosestatus voor aanvang kalibratie
- Opstelgegevens van het kalibratiepaneel
- Kalibratiewaardes van de sensor(en)
- Diagnosestatus na kalibratie
Volg ons!