Welke ADAS systemen zijn er?
Het voornaamste doel van ADAS systemen is het verhogen van de veiligheid, maar ook het voorkomen van parkeerschade is een kenmerk van ADAS systemen. Je merkt ook dat mensen er steeds meer op gaan vertrouwen en zelf minder alert zijn. Reden te meer om zeker te zijn dat de systemen naar behoren werken. De noodzaak van ADAS kalibratie lijkt duidelijk, welke systemen zijn er zoal?
Adaptive Cruise Control
Een cruise control systeem dat automatisch de snelheid aanpast door radar of laserdetectie. Een veilige afstand tot de voertuigen voor u wordt in acht genomen.
ANV - AUTOMOTIVE NIGHT VISION
De “nachtkijker” ziet beelden door middel van een thermocamera of infrarood-technologie en geeft deze weer op het dashboard. Hiermee kan een bestuuurder ‘s nachts zaken in de verte beter waarnemen.
AEB - AUTONOMOUS EMERGENCY BRAKING
De autonome noodrem houdt het voertuig voor u in de gaten en merkt op wanneer er een aanrijding staat te gebeuren. Op dat moment wordt automatisch het noodremsysteem in werking gesteld.
BSD - BLIND SPOT DETECTION
BSM - BLIND SPOT MONITORING
BSW - BLIND SPOT WARNING
De dode hoek systemen houden blinde vlekken in uw zichtveld voor u in de gaten. Sommige van deze systemen geven u een audio-waarschuwing wanneer er zich iets in de dode hoek bevindt. Sommige projecteren een video van de dode hoek op een display op het dashboard.
CDW - COLLISION DETECTION WARNING
Door middel van een aantal verschillende sensoren wordt gedetecteerd of uw voertuig op het punt staat met een ander object in botsing te komen. Dit wordt onder andere door sensoren gedaan die de afstand tot objecten kunnen meten. Wanneer een botsing dreigt, wordt de bestuurder gewaarschuwd en kunnen er zaken als een verhoogde remdruk of voorspanning op gordels ingesteld worden.
DDW – DROWSY DRIVER WARNING
DFW – DRIVER FATIGUE WARNING
DDD – DRIVER DROWSINESS DETECTION
DMS – DRIVER MONITORING SYSTEM
De vermoeidheid detectie systemen gebruiken camera’s of andere sensoren om te controleren of een bestuurder bijvoorbeeld nog op de weg let en het voertuig met aandacht bestuurt. De meeste van deze systemen letten op oogbewegingen en de frequentie waarmee de bestuurder knippert. Sommige systemen volgen ook de bewegingen van het hoofd.
FCW - FORWARD COLLISION WARNING
FCWS - FORWARD COLLISION WARNING SYSTEM
FCA - FORWARD COLLISION AVOIDANCE
Met een aantal verschillende sensoren wordt in de gaten gehouden of een voertuig aan de voorzijde gevaar loopt in botsing te komen met andere voertuigen, voetgangers of andere objecten. Wanneer er grote kans op aanrijding is, waarschuwt het systeem de bestuurder en onderneemt het acties zoals drukverhoging op het remsysteem, voorspanning op gordels en verhoogde stuurbekrachtiging.
LDW - LANE DEPARTURE WARNING
LDWS - LANE DEPARTURE WARNING SYSTEM
Met een voorwaarts gerichte camera om wegmarkeringen waar te nemen wordt de bestuurder gewaarschuwd wanneer van baan gewisseld wordt zonder richtingaanwijzer.
LKA - LANE KEEPING ASSIST
De vermoeidheid detectie systemen gebruiken camera’s of andere sensoren om te controleren of een bestuurder bijvoorbeeld nog op de weg let en het voertuig met aandacht bestuurt. De meeste van deze systemen letten op oogbewegingen en de frequentie waarmee de bestuurder knippert. Sommige systemen volgen ook de bewegingen van het hoofd.
PD – PEDESTRIAN DETECTION
PDS – PEDESTRIAN DETECTION SYSTEM
Een systeem dat door middel van een camera voetgangers voor en achter het voertuig waarneemt.
TLR - TRAFFIC LIGHT RECOGNITION
Met dit systeem worden stoplichten herkend en geanalyseerd. Met deze informatie kan de bestuurder gewaarschuwd worden of het autonome systeem van de auto gevoed worden.
Meer over ADAS leren? Meld u aan voor een bijeenkomst!
Volg ons!