NIEUWS

APK wetswijzigingen 20 mei 2018

Er is veel te doen geweest om de uitstoot van diesel voertuigen de laatste paar jaar. Hoe gaan we diesels nu correct meten?

U heeft waarschijnlijk ook het nieuws gevolgd. De eerste Europese stad die dieselauto’s weert in delen van de stad is Hamburg. De enige auto’s die worden toegelaten zijn de euro 6 diesels. Ook in Nederland is de APK wetgeving aangescherpt. In onderstaande artikel geven wij onze visie op één en ander.

Diesel emissie meting (roetfilter)

De nieuwe wetswijzigingen op het gebied van APK d.d. 20 mei zijn intussen van kracht. Wat betekent dit voor u en de automobilisten? Wij, CBX Nederland, vinden het aanscherpen van controles op roetfilters een goede zaak, echter is de wijze van controleren niet geheel sluitend. Meten kan niet. U moet visueel inspecteren of het roetfilter er nog zit. Installaties met zichtbare lasnaden mogen gewoon goedgekeurd worden. Wij vragen ons af: Is dit een controle die de kwaliteit verbetert of is dit een begin van bewustwording?

Het is nu al duidelijk dat er nog meer veranderingen op het gebied van APK eisen en uitstoot zullen volgen. En dat er in de toekomst nog meer gemeten zal moeten gaan worden. Op dit moment worden nieuwe meetmethodes voor diesel emissie ontwikkeld. Wat kunt u als service en dienstverlener nu al met de huidige apparatuur aan tussentijdse uitlaatmetingen doen? We kunnen met de huidige apparatuur de volgende grenswaarden meten: 1,5 en 0,7K.

De nauwkeurigheid van de huidige roetmeters is niet toereikend voor APK. Daarom is de visuele controle toegevoegd aan de keuringseisen. Het is bekend dat de EOBD readiness test geen sluitend beeld geeft over de uitstoot. Het is goed dat we meten op basis van wat we vandaag kunnen. Iedere kleine stap om het milieu minder te belasten is er een, nietwaar? Alle beetjes helpen dan en het kost geen extra investering doordat u de reeds bestaande apparatuur gewoon kan gebruiken. Wij adviseren u graag hoe u de huidige apparatuur nog beter tot zijn recht komt.

Tyre Pressure Monitoring System

Voertuigen geproduceerd na 1 januari 2018 moeten standaard voorzien zijn van een werkend TPMS systeem. De T(yre) P(ressure) M(onitoring) S(ysteem) veiligheidssystemen (TPMS) zijn van toegevoegde waarde. Naast het feit dat je over ieder wiel geïnformeerd wordt over de bandenspanning en je daarmee onnodige schade / slijtage aan de banden voorkomt, draagt TPMS ook bij aan duurzaamheid en daarmee ook indirect ook aan het milieu. Een juiste bandenspanning zorgt voor een efficiënt brandstof verbruik. Het is alleen wel belangrijk dat deze systemen dan ook betrouwbaar functioneren. Zinvol is dus om sowieso steeds vaker de spanning van de sensoren te controleren met een TPMS Tool. Dan kan je preventief te werk gaan en je klant zo goed mogelijk van goed advies voorzien.

CBX Nederland biedt nu een universele TPMS tool aan. Wij gebruiken daarvoor een op kenteken gebaseerde database en bieden diverse sensoren met daarbij de juiste inleer procedure. Kortom, u kunt uw klanten een passende sensor adviseren. Ook kunnen we u systemen bieden die een kloon zijn van de reeds actieve sensoren. Dit kan natuurlijk heel zinvol zijn wanneer de klant zowel beschikt over een set zomer en wintervelgen.

Wanneer TPMS systemen worden gebruikt is het essentieel dat u bij het demonteren en monteren van banden extra voorzichtig te werk gaat om de systemen niet te beschadigen. De keuze voor een goede bandendemontagemachine is wellicht nu nog belangrijker geworden. Het is natuurlijk zonde als een dure sensor kapot gaat tijdens het (de)monteren van banden. Onze LeverLess systemen zijn daar uitermate voor geschikt. Wanneer u meer wilt weten over de sensoren, bandenmontage- of Leverless systemen neemt u contact op met CBX Nederland.

Aanpassing remvertraging Parkeerrem/handrem

De eisen met betrekking tot remvertraging parkeer / handrem zijn gewijzigd voor auto’s E.T.N. januari 2018. De nieuwe norm voor  de remvertraging parkeer/handrem is vanaf 31 mei 2018 1,6m/s2. Anders verwoord, de hellingshoek waarop de auto moet blijven staan op de parkeer/handrem is 16%. Dit geldt dan in zowel de voorwaartse als achterwaartse beweging. Meting kan eenvoudig op een remmen platenbank door deze of rijdend te testen, of stilstaand. Stilstaand kan deze test uitgevoerd worden wanneer de aandrijfas een andere is dan de as die wordt beklemd door de parkeer/handrem.

Dit is op een (Newcom 1200 serie) platenbank extreem eenvoudig in beide richtingen, met alles soorten aandrijvingen. Zit de parkeerrem en de aandrijving op 1 en dezelfde as? Dan mag je altijd nog handmatig controleren door deze met behulp van de aandrijving door de parkeer/handrem heen te trekken. Je krijgt dan geen meting, maar je voelt natuurlijk wel goed of de parkeerrem het voertuig goed blokkeert en het voertuig niet verplaatst. Wat ons betreft is meten natuurlijk altijd het beste, echter is de aanvullende handmatige methode voldoende dekkend om goed te kunnen bepalen of de parkeer/handrem het voertuig goed op zijn plek laat staan.

Conclusie

Vooralsnog gelden de aangescherpte APK regels voor auto’s geproduceerd na januari 2018. Echter de wetgeving rondom milieu en het behalen van de Parijs-doelstellingen zullen tot steeds meer en intensievere controles op emissie en elektronisch geregelde elementen leiden. In een tijdperk waarop we steeds meer (willen) vertrouwen op deze componenten is het van belang dat we deze ook goed controleren. Recent verleden heeft laten zien dat software en daarmee elektronica te manipuleren is. Conclusie: een uitkomst alleen op basis van software metingen is niet volledig sluitend. Autobezitters willen graag goed voorgelicht en geadviseerd worden.

Belangrijk is om elektrische componenten ook zo veel mogelijk te meten. Vooralsnog: bereid u alvast voor op de vragen die u van klanten zult krijgen met betrekking tot het aanschaffen dan wel vervangen van TPMS sensoren. Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden en lichten u voor over de mogelijkheden zodat u voorbereid bent als de regelgeving rondom TPMS niet meer vrijblijvend zal zijn maar echt adequaat beantwoord moet worden. Natuurlijk zullen wij u daarbij ondersteunen. Wanneer er meer bekend is over de nieuwe emissie meetmethodes zullen wij u uiteraard op de hoogte brengen van de wijzigingen. Mocht u vragen hebben over de nieuwe APK wetgeving, emissie meetapparatuur of over andersoortige werkplaatsequipment neem dan contact op met CBX Nederland via verkoop@cbx-nederland.nl of 0345 – 580.670.

0
Volg ons!

Helaas: Deze pagina is nog niet beschikbaar. Houd onze site in de gaten, wij werken er aan!